2008/09/21

Jogsi

Van szép új jogsim. Svájci.

Ideköltözés után csak 1 éven keresztül érvényes a külföldi, le kell cserélni ittenire. Ráadásul ha később cserélteti le az ember, akkor a procedúra is jóval bonyolultabb (bár egyes meg nem erősített szóbeszédek szerint 1 évnél nagyobb a határ ebben az esetben).

A svájci jogosítványnak van egy olyan érdekes tulajdonsága, hogy nem jár le, nem kell sosem meghosszabbítani. Csak azt nem tudom még, hogy ha visszaköltözöm Magyarországra, akkor vissza kell-e cserélnem magyarra.

Szóval ügyintézés svájci módra. Ki kell tölteni egy formanyomtatványt, ami a netről letölthető, természetesen csak németül. El kell menni optikushoz, aki mindenféle egyszerű vizsgálatokat csinál. A gyártól száz méterre van egy. Felhívtam időpontot egyeztetni, mondtam neki hogy külföldi jogsi cseréjéhez kéne, mire az első kérdése az volt, hogy én is a Google-nál dolgozom-e :-)

Időpontot egyeztetni tök fölösleges volt. Az egyébként teljesen nulla forgalmúnak tűnő boltban volt valaki előttem, akivel türelmesen foglalkozott a pacák, majd amikor ő elment, akkor jöttem én, sűrű bocsánatkérések közepette a kábé 10 perc csúszásért. Szerintem ha spontán beállítottam volna, akkor sem kellett volna többet várnom. Negyed órás vizsgálat (felolvasni az egyre kisebb számokat, szólni hogy mikor veszem észre a hátulról érkező kis gömböt stb.), papírokat kitölti, le sem ellenőrzi hogy én vagyok-e én.

A következő lépés a fénykép megkeresése itthon. Az ezt követő pedig egy jól definiált helyre elmenni (alig pár buszmegálló itthonról, és pár villamosmegálló a cégtől) az egy szem kitöltött papírral, régi jogsival, meg az itteni mittoménmilyen igazolvánnyal. Beállni az egyetlen sorba. Iszonyú pechem volt, szokásom szerint olyankor érkeztem amikor hosszú volt a sor, így talán három perc is volt amit várnom kellett. Aztán a pacák elvette a régi jogsit meg a papírt, meggyőződött róla hogy én tényleg én vagyok, és adott ideiglenes jogsit. (Igen, tudtam hogy fogok kapni „ideiglenes jogsit”, azonban kissé meglepett, hogy ez technikailag a régi jogsi két lapjának fénymásolatát jelenti egy A4-es papíron. Elképzelem, mi lenne, ha Magyarországon vezetnék és igazoltatna egy rendőr – „Köszönöm szépen, további jó utat!” – mondaná bizonyára.)

A pacák még azt is gyorsan megnézte valahol a számítógépben, hogy most kábé két hét az átfutási idő, aztán majd postán küldik. (Normális sima levéllel persze, minek ajánlottal szórakozni, ahol a sima is megbízható?)

Ez volt most csütörtökön. Mit gondoltok, szombaton mit találtam a postaládában?

6 megjegyzés:

pozsy írta...

Ezt az egy eves szabalyt nem egeszen ertem. Megis mihez nezik? Ha szerzel ott allando lakcimet, akkor onnantol ketyeg az ora, vagy hogy? Eleg furcsa szabaly.

Es a magyar jogsiddal mi lett, azt elvettek?

egmont írta...

Egészen pontosan én sem tudom. Nyilván ha igazoltat a rendőr, akkor fogalma sincs, hogy mióta laksz ott, tehát maximum komolyabb baleset során lehet lebukni. Egyébként azt hiszem, ha kihozod a kocsit, akkor annak a rendszámát is talán fél éven belül le kell cserélni svájcira – ez még nehezebben ellenőrizhető, így nem is szokták megtenni az emberek.

A magyar jogsinak lőttek, igen, csak a fénymásolat őrzi emlékét.

Janusz írta...

majd meg lesz ennek meg a bojtje ha neadj isten vissza akarsz telepulni magyar honba :)

az ellenorzes gondolom az alapjan menne, hogy svajcba elmeletileg van hatarellenorzes es kellene hogy legyen valami bejegyzes az utleveledben a belepes idejerol

pozsy írta...

Az utlevel alapjan ellenorzes szinten nem igazan mukodik ha evente egyszer atlepi a hatart az ember.

Azt is furcsallom egyebkent hogy egy svajci hatosag bevon(hat)ja a jogsit, nem gondoltam hogy ilyen lehetseges.

egmont írta...

janusz: már többször jöttem-mentem kocsival is és repcsivel is, mégis egyetlen svájci pecsét van csak az útlevelemben, az is csak azért, mert egyszer kifejezetten kértem. Ráadásul a pecsét nem tükrözi azt, hogy mikor költözöl ki, és mikor turistáskodsz.

pozsy: sőt, állítólag visszaküldik a jogsit a magyar hatóságoknak...

Unknown írta...

janusz: határellenőrzés van, de személyivel is beléphetsz, abba pedig nem pecsételnek (néha meg se nézik).