2011/06/30

20%-os projektem

Többek között arról is híres a Google, hogy lehetőséget ad dolgozóinak munkaidejük 20%-át nem a fő projektükön, hanem valami mással tölteni. Feltéve persze, hogy ez a bizonyos valami más azért nagyjából passzol a cég profiljába.

Akik igazán komolyan csinálják, azok valami teljesen újat építenek. Valami olyasmit, amelyikből egy új termék, új szolgáltatás növi ki magát. Csak hogy egy példát említsek, néhányan még 2005-ben, röviddel a Google Maps indulása után kísérletképpen összeálltak Portland tömegközlekedési társaságával, és menetrendjüket elérhetővé tették a Maps-en, valamint azon alapuló útvonaltervezőt is készítettek. A projekt olyannyira sikeres volt, hogy manapság már többszáz ügynökség adatai érhetők el a Google Maps-en, desktopról és okostelefonról egyaránt.

Nem mindenki foglalkozik vadonatúj szolgáltatás fejlesztésével. Sokan egyszerűen csak besegítenek más projektbe, vagy kevésbé izgalmas babramunkát végeznek, illetve sajnos sokan nem is élnek a 20%-os lehetőséggel.

A múltkor említettem, hogy el fogom árulni, mi volt az én „20%-os” (na ennyi azért nem volt meg, talán 5–10% közt valahol) projektem. Hát, a világot ugyan nem váltottam meg, de azért elárulom hogy min dolgoztam, két felvonásban.

Első felvonás. Három éve nyáron nézegettem a Maps-et, hogy rajta vannak Budapest buszmegállói és járatszámai. Hű de jó, gondoltam. Aztán olvastam híreket a nagy BKV járatátszámozásról. Hű de jó, gondoltam. Aztán később megint nézegettem a Maps-et, és mondtam, tyű de jó hogy ott vannak a járatszámok. Aztán megint olvastam, hogy hogy s mint lesznek átszámozva a járatok, és mondtam, tyű de jó hogy logikusabb lesz. Aztán egyszer csak... hoppá... álljunk csak meg... itt valami nem lesz jó!

Szóval közel három évvel ezelőtt saját magamnak találtam ki azt a 20%-os projektet, hogy utánajártam, azok a járatszámok hogy s mint kerültek oda, honnan jönnek, ki és mikor fogja frissíteni azokat. Anélkül hogy elárulnám a választ, annyit azért elmondok, hogy elég komoly munkám volt abban, hogy a frissített járatszámok előbb-utóbb megjelentek a térképen, és karban is voltak tartva ez alatt az idő alatt, remélhetőleg egész jó minőségben.

Második felvonás. Megkezdődtek a beszélgetések arról, hogy milyen jó is volna, ha nemcsak járatszámok, hanem a menetrend is elérhető lenne, tudnánk Budapesten is útvonaljavaslatokat adni, és a BKV-tól kapnánk az ő legfrissebb adataikat. Leült egy asztalhoz a BKV és a Google, meg még ki tudja ki más aki benne volt a történetben. Az első felvonásban végzett munkám alapján nem meglepő módon én is ott voltam, mint leendő technikai kontakt, akinek már van valami tapasztalata, és természetesen szívesen dolgozna a projekten.

Aztán beindult a munka. Az a munka, melyet az utóbbi időben sokkal jobban élveztem, mint a fő projektemet. Azért, mert valami újdonság volt benne számomra. Magán a fő komponensen nem dolgoztam, sőt, bele se látok, ezt a BKV és partnerei készítették. Viszont kommunikáltam a fejlesztőkkel, végeztem tanácsadást, minőségellenőrzést, írtam segédszoftvereket a próba adathalmazok elemzésére, utánajártam kismillió előzőleg számomra is ismeretlen részletnek, győzködtem embereket erről-arról, vívtam politikai harcot házon belül is, ötletelgettem marketing lehetőségeken, sőt az elmúlt percekben a sajtótájékoztatón is prezentáltam a terméket. Végig sem bírnám gondolni hogy hányféle különböző dolgot tettem-vettem. Nagyon élveztem, leginkább azért, mert rengeteg olyan dolgot csináltam, amilyet előzőleg nem. Minimális betekintést is nyertem egy teljesen másképp működő cégbe, megismertem embereket, összefogtam szálakat, menedzseltem a dolgok folyását, és ahol kellett, ott mellesleg kódoltam kisebb-nagyobb dolgokat. Legfőképpen azonban hajtott az a cél, hogy remélhetőleg valami hasznos, hozzám is közel álló dologban segítem szülővárosom lakóit. Olyan projektet tudhatok magam mögött, amelytől úgy érzem hogy több lettem szakmailag, több lettem emberileg.



Örömmel jelentem, hogy mostantól a Google Maps-en elérhető a BKV menetrendje, útvonaltervezéssel, vonalhálózati térképpel. Használjátok egészséggel!

Végül, de nem utolsó sorban itt is szeretném megköszönni annak a több tucat segítőkész, lelkes munkatársamnak (széndékosan konkrét nevek vagy cégek említése nélkül), akik kisebb-nagyobb mértékben hozzájárultak a projekt sikeres véghezviteléhez!

Ui.: Nézzetek Tényeket ma este! :-)

27 megjegyzés:

András írta...

Érdekes munka lehetett, gratula. :)

Ádám írta...

Köszönjük, és gratulálok - összehasonlíthatatlanul élvezetesebb a Google felületét használni erre a célra, mint a bkv.hu-t.

Laza Bálint írta...

Köszi, nagyon hiányzott már ez.

Hangya írta...

Köszi! Évek óta vártam...

Annyira, hogy nemrég a transit layert megcsináltam "házilag" a BKV útvonaltervezőjének adatait feldolgozva, persze azzal tervezni még nem lehetett :)
http://hangya.net/tmp/bkv.kmz

De így, beépítve, mobilról elérhetően ez nagyon hiánypótló.

David Hanak írta...

Szép volt, Egmont!

Zoltán Nagy írta...

Szép, jó, igényes, köszönjük!

Zádor írta...

Nagyon jó! Tök jó lenne biciklis útvonaltervező is rá

Eshton írta...

Gratulálok!

Munkaszaki.hu írta...

Nagyon nagy plusz! Le a kalappal! :)

Juhat írta...

Szia!

Hát ez baromi klassz lett! Gratula! Jó ilyeneket látni!

Atti

Pozo írta...

kiváló gratula

keminsky írta...

Le a kalappal, remek munka! Látszik, hogy szívvel-lélekkel készült! :)

H.Z. írta...

Szép, szép, de... amíg a térkép szerint a Keleti pályaudvar épületében található a "Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér", addig kicsit nehéz komolyan venni a gúglimepsz szolgáltatásait. ;-)

tkorpos írta...

Címlapon: http://www.origo.hu/techbazis/internet/20110630-kozpenz-koltese-nelkul-keszult-el-a-google-terkepet-hasznalo-uj.html

Bejus írta...

Nem jutok szóhoz... Fantasztikus!

thgab írta...

Köszönjük! Hiánypótló!

Unknown írta...

Szép munka, gratulálok!

(a Széll Kálmán tér és a többi közterület és BKK-megálló átnevezése mikor fog beleszivárogni a rendszerbe?)

Unknown írta...

Gratulálok és köszi.

A térinformatika amúgy is egyik személyes kedvencem. Településtervezésben nálunk ma még jószerivel csak térképrajzolásra használják(tisztelet a kivételnek), pedig már csak ezekből az infókból nagyon hasznos következtetésekre lehetne jutni...

Sanyi írta...

Én is csak gratulálni tudok. Már csak azért is mert a BKV saját útnvonaltervezője még a 0. szintet sem üti meg (a régi még használható volt).

Remélem a következő projekted is legalább ennyire élvezetes és hasznos lesz neked!

Cappa72 írta...

Elismerésem! A 20%-os elv keretében ilyet megcsinálni szép dolog volt, ráadásul másoknak segítesz ezzel. Bizonyára a Google is jól jár ezzel, és egy csomó ember, aki ezt mostantól használja. Amolyan win-win helyzet. Szép volt!

pozsy írta...

Egmont, ezért most jár neked egy pirospont. Nem is tudom mikor osztottam bárkinek is, de ez pont az amiért jár. Tedd el jól :)

És külön örülök hogy jól érzed magad!

egmont írta...

Sziasztok! Köszi szépen mindenkinek a dícsérő szavakat, továbbítom BKV-s és társcégei dolgozóinak, akik a tényleges rendszert csinálták, én "csak" egyengettem az útját meg ilyesmik.

@Hangya: Nem semmi, szép munka!

@H.Z.: Volt már Fekete Pákó utca, Parlament a Clark Ádám téren, és végtelen sok egyéb baromság is. Rengeteg helyről kapjuk az adatokat, elkerülhetetlen hogy becsússzanak hibák, a legkritikusabbak (pl. a Keletin a reptér) javítására fektetünk hangsúlyt. Szerencsére a BKV adatokat hivatalosan attól kapjuk, aki a legjobban tudja, így azokban teljesen meg lehet bízni.

@SyP: A BKV-tól kapott adatok mindig az aktuális megállóneveket tartalmazzák (Moszkva tér már nincs benne, csak Széll Kálmán), azonban kell egy átfutási idő, amíg ez a Google térképére is eljut (ha az egeret föléviszed, akkor még a régi nevet mutatjuk, de ha kattintasz, akkor már az újat - ez meg fog javulni. Ráadásul a Moszkva-Széll metró ikonra kattintva hülyeség jön föl, ez is átmeneti hiba, megzavarta a Google rendszerét, hogy az adatbázisban a név is megváltozott, és a koordináta is (a BKV bemozgatta a kijárathoz, de ez nálunk még nem frissült)). Türelem, egyszer majd jó lesz. Maga a tér neve (tehát nem a megállóké) teljesen máshonnan jön, azt nem tudom hogy mikor fog frissülni.

@pozsy: Igazán megtisztelő, kirakom a szobám falára :)

zsbana írta...

Én nagyon elégedett vagyok a BKV saját tájékoztatásával.
Szoktak kirakni részletes vonalhálózati térképet a honlapjukra. Ez elvileg ugyanaz, mint a nyomtatott térkép, JPEG (meg újabban PDF) formátumban, nagyon jól átlátható, és rendszeresen frissül. Na, ezt szoktam nézegetni. Az URL folyton változik, jelenleg "http://www.bkv.hu/hu/terkepek_bp/letoltheto_vonalhalozati_terkepek". Ezen kívül persze fönt van az összes járat menetrendje is, ami nagyjából ugyanazt tartalmazza, mint a tájékoztató táblák.

A megállókban is egész jó nyomtatott tájékoztatókat raknak ki, sok helyen (a metrómegállókban például) a teljes térkép is kint lenne, csak majdnem mindig össze van firkálva az üvege.

Az útvonaltervezőt mostanában nem használom, mert ahhoz túl pesti vagyok, inkább megyek a saját fejem után. A Google-ös útvonaltervezőnek ugyanúgy nem hiszek, mint a BKV-snak. Biztos vagyok benne viszont, hogy másoknak, akik még nem ismerik a várost, sokat fog segíteni az útvonaltervezőtök.

PS. meséltem már a történetet a Budapest atlaszról? Egyszer egy itt meg nem nevezett áruházban vettem egy Budapest atlaszt, mert az előző már kezdett régi lenni. Lefóliázott példányt vettem, de előtte megnéztem a polcra kirakott mintapéldányt is. Otthon kiderült, hogy a lefóliázott példány két évvel régebbi, mint amit a boltban néztem, csak éppen az első és hátsó borítóról ez nem derül ki. Visszavittem, és kicserélték a friss változatra, de azért elgondolkodtató, miért nem írják rá az évszámot a borítóra is?

Daniel A. Nagy írta...

Király! Ma kipróbáltam, nagyon szép munka, büszke lehetsz rá te is, meg mindenki más is, aki részt vett benne.

zsbana írta...

Látom, van olyan kapcsoló a keresőben, hogy minél kevesebb gyaloglással. Szeretném még kérni a következő opciókat, hogy a kereső kisebbségeket is célozzon.

(b) Olyan járműveket kérek, amelyekre könnyen föl tudok szállni: lehetőleg alacsonypadlósat, de semmiképpen ne a billegős lépcsőjű 3-as villamost.

(c) Minél kevesebbet szeretnék lépcsőzni, pl. aluljárókban.

(d) Nem tudok mozgólépcsőzni.

(e) Nem szeretnék sokat állni, olyan járművet kérek, ahol várhatóan van ülőhely.

(f) Lehetőleg klimatizált járművet kérek, a buszokon meg lehet sülni.

(g) Kerülöm az ellenőröket.

(h) Profi tolakodó vagyok, reggel fél hétkor is mindig föl tudok szállni az első érkező hatos villamosra a Blahánál.

(i) Tipikus pesti vagyok, akármilyen forgalmas úton akárhol hajlandó vagyok átkelni az autók között.

(j) Jobban szeretem az olyan járműveket, amin jó a világítás, hogy tudjak olvasni.

(k) Ha sokat kell várakoznom a megállóban, ott is legyen jó világítás.

Ezen kívül szeretnék még a Google térképbe beépítve távolsági busz és vonat menetrendet. A MÁV vonat menetrendje ugyan elég jó, de a Voláné kevésbé. (Olyan keresőről egyáltalán nem tudok, ami buszt és vonatot is keres egyszerre, akár átszállással, de azt hiszem, a gyakorlatban erre ritkán is van szükség.)

egmont írta...

zsbana: Az (a) hol maradt? :)

zsbana írta...

Az (a) a kevés gyaloglás.